Sunday, January 2, 2011

Love Buzz :Betulkah Cinta Tidak Seharusnya DiMiliki?

Kenapa perlunya ungkapan cinta tidak seharusnya dimiliki?untuk apa kita merasai cinta dengan ungkapannya jatuh cinta?bukankah itu menyakitkan?sedangkan ,Cinta itulah yang bersemadi didalam hati,cinta itu juga adalah ketulusan,keagungan dan keindahan yang datang dariNYA.Kalau cinta anda itu tidak harus dimiliki mungkin itu kerana cinta anda adalah cinta yang bercampur dengan ego anda masing-masing.Jangan salahkan hati yang menerima cinta,salahkanlah nafsu yang tidak puas dengan kasih dan sayang.


Mungkin anda tertanya-tanya "kenapalah cinta tidak harus dimiliki"walaupun anda sudah sehabis baik untuk menunjukan diri anda kepada kekasih anda bahawa andalah satu-satunya yang mencintai diri dia.Kalau anda berfikir sedemikian,kemungkinan besar anda adalah salah dan andalah orang yang paling dayus kerana telah gagal dalam bercinta.Ini kerana adalah Cinta sememangnya harus dimiliki.meskipun cepat mahupun lambat.Sebagai insan yang lemah,kita harus berdoa dan bertawakal sahaja.Sekiranya dalam percintaan anda berlaku cinta segi tiga,itu wajar anda berasa sedih kerana orang yang anda sedang bercinta itu telah berkongsi percintaan anda dengan orang yang ke-3.Saat itu anda baru merasakan kesakitan kerana kejujuran dan kesetian yang anda jaga selama ini,tidak pula dijaga oleh pasangan anda.Perasaan anda mukin akan menjadi tidak keruan lagi apabila pasangan anda mengatakan dia telah mencintai orang lain dan dalam masa yang sama juga dia juga mencintai anda.
Anda juga mungkin merasa kesakitan,kesedihan dan kekecewaan.

Kalau cinta tidak dimiliki,anda tidak akan merasa apa itu cinta.Dan anda juga tidak akan merasa kesakitan dalam bercinta.Cinta yang tidak seharusnya dimiki itu adalah kata-kata orang yang bercinta penuh dengan nafsu.Nafsu yang mengubah fikiran mereka untuk menerima cinta yang lain.Apabila sudah merasa cintanya yang baru atau Cintanya dari kekasih dia yang lama,perkataan delima memilih cinta itu akan menganggu fikiran kekasih anda.Dengan memutuskan percintaan anda,dia mungkin akan berkata "Cinta Sememangnya tidak harus dimiliki"sekiranya tidak harus dimiliki,kenapa dia harus miliki cinta barunya atau cinta yang lamanya dulu?
Adilkah bagi anda untuk menanggung semua derita itu?derita yang terpaksa melepaskan orang yang anda betul-betul sayang?.Ya!mungkin kekasih anda juga mengalami kesakitan yang sama,tetapi kesakitan itu tidak sama dengan kesakitan apa yang anda rasakan kerana dia telah memiliki cinta yang lain.Sekiranya Cinta yang dimiliki itu adalah nafsu,itu kemungkinan besar,cintanya tidak berpanjangan kerana pasangannya itu mungkin mahu memiliki tubuh pasanganya.Pasangannya sering menanyakan "apa bukti yang kamu betul-betul mencintai aku?".Tidak salah sekiranya beri jawapan dengan unkap-ungkapan yang manis.Bukanlah menyerahkan kemahkotaan dan kesuciannya.

Nama cinta bukanlah untuk sesuatu yang nista. Cinta adalah anugerah Yang Kuasa yang harus kita jaga kesuciannya. Jika kita mencintai kekasih kita, maka dengan cinta itulah kita menjaganya, bukan menodainya. Cinta selalunya suci dan mulia bila ia dimiliki oleh seorang “pecinta sejati”. Banyak kisah cinta yang menjadi legenda. Tajmahal yang indah di negeri India tercipta karena cinta. Rabiah Al Adawiyah menjadi legenda sufi wanita karena cintanya pada Sang Pencipta dan juga seperti Pasangan legenda Rama–Shinta, Romeo–Juliet, Kais–Laila, menjadi kisah sepanjang masa karena cinta mereka.Ini adalah Bukti-bukti cinta yang seharusnya dimiliki oleh sang pencinta.Tidak ada kisah melegenda tentang nafsu yang tak terkendali dalam hubungan dua insan lain jenis tanpa ikatan pernikahan. Adanya hanyalah skandal, perselingkuhan, perzinaan, dan nama lain sejenis yang amoral. Sekiranya anda tidak berhasil dalam percintaan anda,kemungkinan besar itu bukanlah jodoh anda.Anda tidak perlulah merasa sedih.Mungkin jodoh anda adalah yang terbaik diturunkan Oleh uang Maha EsaJusteru itu,Anda harus memperbanyakan doa anda supaya Allah Akan mengantikan dengan lebih baik.

Oleh yang demikian,Tiadalah ungkapan CINTA TIDAK SEHARUSNYA DIMILIKI.Tuhan telah menciptakan Cinta untuk di cintai dan Mencintailah Cinta.Hanya kemenangan atau kegagalan dalam bercinta sahaja yang akan berlaku.Kerana Cinta itu indah dan tidak boleh dipaksa-paksa.Penutup cerita, bacalah puisi dari  

SANG PUJANGGA

Cinta Yang Tidak  Berbalas...


ditengah malam yg pekat dan sunyi...
ku teringat kepada mu...
bayang mu selalu melintas di kelopak mata ku...
ku coba tuk melupa kan mu...
namun bayang mu terus menghampiri ku...

sunyi ku kau tabur kan bunga rindu...
kau bagaikan angin pagi yg sejuk kan jiwa dan raga ku...
kini sia-sia lah sudah mahligai cinta ku...
mimpi indah tiada lagi...
musnah terbakar kayu arang abu...

ku coba bertanya pada malam yg membisu...
angin yg lalu pun tak memberi kan jawaban...
hanya satu yang terucap...
mengapa aku mencintai mu...
dan mengapa aku terlahir untuk terluka...

ku sedar cinta tak seharus nya dimiliki...
tapi ku tak bisa dan ku tak rela...
mungkin ada yg lebih baik dari ku...
sampai datang masa mempertemukan kita...
untuk kembali atau berpisah tuk selama-lamanya...

sungguh hina diri ku ini...
mencintai orang yg tak mencintai ku...
dan tak pernah menyayangi ku...
mengapa aku di pertemu kan dengan mu...???

musim gugur di hati tak kan tumbuh bersemi...
titian cinta ku putus begitu saja...
tiada kah hiba di hati mu...
tiada kah rasa untuk diri ku...???

kau berlalu menuju impian mu yg baru...
rindu ku sudah kau larang...
sayang ku kini telah engkau buang...
mungkinkah aku tercipta untuk disakiti dan di hina...
apakah ini suatu cobaan bagi ku...

apakah ini suatu resah yg tak bisa sembuh...
walau penawar dari mana pun...
semoga engkau bahagia...
tampa sesosok bayang ku lagi...



sumber : edypujangga dan sumber-sumber dari cyber

No comments:

Post a Comment